KEFAHAMAN TENTANG PENGHAYATAN ETIKA DAN PENGADABAN

Pendapat dari Nabilah :

Kefahaman saya tentang penghayatan etika dan pengadaban ialah etika dan peradaban dalam acuan Malaysia berpecah kepada tiga iaitu ethos,etika,etiket.Etika nilai akhlak yang menjadi pegangan seseorang.Etiket ialah adab dan peraturan manakala ethos ialah ciri sesuatu bangsa,budaya.Seterusnya pergerakan idea dan gerakan berdasarkan Kolonial,Prakolonial dan Pascakolonial berlaku apabila pemerintah kolonial datang ke Tanah Melayu tetapi tidak menjajah dari segi politik dan ekonomi tetapi menjajah ruang pemikiran masyarakat.Kolonial adalah penyambung tradisi dan modensi.Peralihan besar berlaku yang menjadikan penduduk di Malaysia di mana kawasan yang dijajah bertukar bentuk dari segi permikiran  akibat pengaruh kolonial.Contoh perubahan dari satu peradaban berdasarkan jawi kepada peradaban berasaskan tulisan rumi.Seterusnya Prakolonial ialah zaman negara belum dikenali sebagai Malaysia dan belum dijajah.Zaman Pascakolonial merupakan era moden dengan masyarakat telah menerima variasi dan percampuran versi etika secara langsung atau melalui teknologi.Seterusnya adab merujuk kepada pekerti  tingkah laku dan bahasa yang dituturkan dengan tertib dan sopan.Adab resam tradisi,undang-undang tidak bertulis dan diwarisi oleh nenek moyang.Adat istiadat bentuk peraturan yang diikuti dengan tertib dan cermat contohnya adat cukur jambul dan adat berkahwin.Konsep etika dan peradaban ialah mengenai pengaruh tamadun India di Malaysia ialah penyebaran agama hindu,kebudayaan seni tari dan kesusateraan India.

Pendapat dari Aliah :

Kefahaman saya tentang tajuk ialah etika,ethos dan etiket.Etika ialah prinsip moral atau nilai-nilai akhlak yang menjadi pegangan seseorang individu.Ethos ialah sifat ciri sesuatu bangsa,budaya,era dan lain-lain.Etiket ialah adat dan peraturan bukan kesopanan.Selain itu,adab ialah adat yang menjadi kebiasaan kepada sesuatu kaum,daerah atau agama.Adab merujuk kepada perilaku,perbuatan ,kebaikan,kesantunan,moral,sopan santun, kesusilaan, dan kemanusiaan.Adat istiadat ialah bentuk peraturan yang diikuti dengan tertib dan cermat seperti adat cukur jambul,adat berkahwin,adat berkhatan,adat pertabalan raja dan sebagainya.Adat resam ialah dikenali sebagai tradisi seperti mengenai amalan kebiasaan.Seterusnya,prakolonial iaitu zaman sebelum penjajahan.Prakolonial diceritakan tentang sebelum kedatangan penjajah Eropah,orang Melayu telah mengamalkan adab sopan yang tinggi.Kolonial telah diceritakan tentang penyambung tradisi dan modensi.Peralihan besar berlaku yang menjadikan penduduk di Malaysia di mana kawasan yang dijajah bertukar bentuk dari segi pemikiran akibat pengaruh kolonial.Pascakolonial merupakan era moden dengan masyarakat telah menerima variasi dan percampuran versi etika secara langsung atau melalui teknologi.Konsep Etika dan peradaban ialah mengenai pengaruh tamadun India di Malaysia ialah penyebaran agama hindu,kebudayaan seni tari, dan kesusateraan India.

Pendapat dari Isma : 

Kefahaman yang saya dapat ialah etika, ethos dan etiket. Etika merupakan prinsip yang terikat dengan undang-undang iaitu datang bersama dengan undang-undang kerajaan. Adab tidak terikat dengan undang-undang dan adab lebih mendalam berbanding dengan etika. Adab hanya mempunyai prinsip agama dan kepercayaan. Selain itu, ethos pula merupakan nilai yang dibina dalam kehidupan kita seperti adat istiadat. Seterusnya, etiket. Etiket merupakan amalan seperti adat resam.

Kefahaman seterusnya ialah berkenaan dengan ilmu kolonial. Ilmu kolonial terdiri kepada imperialisme, kolonialisme dan globalisasi. Imperialisme untuk pendapatan perdagangan ekonomi atau boleh dikatakan kekayaan dalam ekonomi. Ia seperti seseorang itu boleh datang ke negara tanpa perlu menjajah atau ambil kawasan tertentu sahaja. Kolonialisme pula merupakan peraturan yang dibuat mempunyai akar-akar tersirat dalam pelbagai bentuk. Contohnya, ilmu, pendidikan, tulisan jawi dan tulisan rumi.


Pendapat dari Kiew : 

Etika dan peradaban melibatkan masyarakat dan demokrasi. 

Etika dan peradaban digunakan untuk mengenali kehayatan. 

Pegerakan idea dan amalan berasaskan atas sejarah. 

Etika dan peradaban sebenarnya sedia ada dan ia ditentukan perfikiran, sikap dan sifat.

Pergerakan idea dan amalan dijalankan pada pra-kolonial , kolonial dan pascakolonial supaya tidak dijajah.

Sejarah tersulam struktur soaial dan ini membentukkan diri kita.

Sejarah adalah berkandung dari diri kita.

Struktur sosial saling berkait melibatkan individu,keluarga &komuniti melihat kembali asal usul individu di negara ini

Etika dan peradaban diturunkan dan diwariskan dari dulu.


Comments

  1. macam mana nak jelaskan cara pergerakan idea dan amalan etikadan peradaban dunia?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

TOPIK 5 : Pembinaan Peradaban Majmuk Di Malaysia

TOPIK 3 : Etika dan Peradaban Dalam Masyarakat Kepelbagaian

TOPIK 4;PEMANTAPAN KESEPADUAN NASIONAL MALAYSIA